ای منتهای آرزو ! آیا مرا به آتش می سوزانی ؟ پس امیدم چه می شود ؟ پس آن گاه دوستی ام چه می شود ؟ [امام سجّاد علیه السلام]
جهان سبز
درباره



جهان سبز

وضعیت من در یاهـو
سید وحید میررکنی
به کار کشاورزی علاقه زیادی دارم وچندین سال است که در کنار تحصیل(مهندسی کشاورزی) به کار کشاورزی(پسته کاری)مشغول میباشم
آرشیو یادداشت‌ها

سیستم آبیاری زیر سطحی

سیستم زیر سطحی بر پایه استفاده از نوارهای رطوبتی مداوم استوار است که تعیین کننده یک آبیاری مناسب و یکنواخت میباشد.بعضی آزمایشات که بر روی آبیاری سطحی آبیاری نیمه زیر سطحی(شبیه زیر سطحی)(15 سانتیمتر) و زیر سطحی(30 سانتیمتر)انجام شده است،ثابت کرده که مقدار رطوبت خاک تقریبا 30 درصد در آبیاری زیر سطحی بیشتر از آبیاری قطره ای سطحی است.

در شرایط مشابه رطوبت اشباع خاک در سه روش آبیاری قطره ای سطحی ،نیمه زیر سطحی و زیر سطحی اندازه گیری شد و معلوم شد که آبیاری سطحی دارای سطح بیشتری نسبت به نیمه زیر سطحی و نیمه زیر سطحی دارای سطح بیشتری نسبت به آبیاری زیر سطحی می باشد.

نتیجه این فرضیه خیلی مهم است که ثابت می کند که چطور در آبیاری زیر سطحی گیاه دارای هوا و آب بیشتری است و نتیجتا رشد بهتری دارد.

در درختان زیتون عمق متداولی که لوله باید قرار بگیرد بین 30تا50 سانتیمتر است و اصولا باید در منطقه ای که دارای درصد بیشتری ریشه فعال است قرار بگیرد.

مکان مناسب جائی است که تاج درخت در منطقه انتهایی قسمت مرطوب قرار بگیرد.در هر حال فاصله قطره چکانها از تنه درخت بیش از 25 سانتی متر نیست.

 هدف

اجرای طرح الگوئی سیستم آبیاری زیر سطحی Vip در باغات زیتون با هدف صرفه جوئی بیشتر در مصرف آب و به منظور انجام آزمایشات میدانی و عینی با توجه به شرایط معمولی باغات و مقایسه عملکرد سیستم و دست یابی به نتایج عملی و اجرائی و در صورت موفقیت توسعه و توجیه اجرای سیستم در سایر باغات مشابه.

 مزایای سیستم زیر سطحیVIP

 مصرف آب کمتر

بخاطر اینکه قطره چکانها در عمق زیاد قرار دارند پیاز رطوبتی گیاه به شکل کروی فرم گرفته و درست برعکس روش سنتی که آبیاری آن در سطح است و شکل به حالت نیمه دایره است و این به معنای آنست که گیاه 30تا40درصد بیشتر به آب دسترسی دارد.

رواناب

بخاطر اینکه این روش جریان آب کمتری دارد که حدود 4 لیتر در ساعت است ،و در عمق بیشتری از زمین قرار گرفته است دارای رواناب کمتری 

می باشد.

توزیع بهتر آب

بخاطر نقاط توزیع آب بیشتری که در این سیستم آبیاری نسبت به سیستم سنتی وجود دارد و همچنین محل مناسب قطره چکانها برای جذب آب و مواد مغذی توسط ریشه.

یکنواختی بیشتر

برای استفاده از قطره چکانهای جبران کننده این سیستم به یکنواختی 100 درصد رسیده است این یکنواخت به معنی رسد و نمو مناسب گیاه است.

امکان استفاده از آب و فاضلاب

از مشخصات این قطره چکانها توانایی استفاده از آب های گوناگون است که برای استفاده آشامیدنی مناسب نیست و این مشخصه در جاهایی است که تصویه کننده ها نصب شده است.بخاطر اینکه این سیستم آبیاری در زیر خاک قرار گرفته است،مشکلاتی را که در سیستم آبیاری Micro Sprinkler بخاطر باد وجود دارد نداریم.

تبخیر آب کمتر

می توان به جرات گفت که تبخیر در این سیستم وجود ندارد،بجز در شرایط ساعات پر مصرفی که علائمی از آب در سطح زمین مشاهده می شود.

جذب آب بیشتر

بخاطر تبخیر کم در ایت سیستم ،باعث می شود که گیاه دارای آب در دسترس بیشتری باشد،بنابراین جذب بیشتری می شود و این فاکتور مهمی است برای گیاهانی که تولیدشان بستگی به تعداد یا اندازه برگهایشان دارد.

محل کود

آبیاری زیر سطحی برای درختان زیتون در زمانیکه آنها می خواهند تغذیه شوند خیلی جالب است،ازت بدلیل حل شدن زیاد آن در آب به سرعت شسته شده و به اعماق پائین انتقال می یابد ،در سیستم آبیاری زیر سطحی چنین مشکلی وجود ندارد ،ام فسفر عنصری است که دارای قدرت انتقال کم تری در خاک می باشد بنابراین کاربرد آن در منطقه جذب ریشه مناسب تر است.

آهکی شدن کمتر

چون قطره چکان با هوا در ارتباط نیست ،مشکلذآهکی شدن قطره چکان به طور قابل توجهی کاهش می یابد ،به هر حال این مشکل می تواند به کمک اسید نیتریک و اسید فسفریک حل شود که این عمل خود یک نوع کمک به کود دهی نیز خواهد بود.

بیماریهای کمتر

چون هیچ آبی در سطح زمین وجود ندارد،مشکلات قارچی (بیماریهای قارچی)به طور قابل توجهی کاهش می یابد و حتی در این روش علفهای هرز نیز کاهش می یابند.

امکان کارکردن روی زمین

محل لوله های حامل قطره چکانها بیش از 35 سانتیمتر زیر سطح زمین است و این امکان کارکردن با هر گونه چنگک و شن کش و غلطک را فراهم می سازد.

کاهش هزینه کارگری

از آن جا که لوله های حامل قطره چکان توسط ماشین جاگذاری می شوند هزینه کارگر کاهش خواهد یافت.

دوام بیشتر

لوله های آبیاری زیر سطحی در معرض تابش مستقیم آفتاب و اشعه ماوراء بنفش و خرده گیهای شیمیایی قرار ندارد،کاربرد لوله های زیر سطحی سیستم را در مقابل تشعشع آفتاب و تغییر حرارت محافظت می کند.

حفاظت بیشتر

سرقت قطره چکانها و آبپاشها کوچک micro sprinkler در باغات امری عادی است سیستم آبیاری زیر سطحی از این امر مصون می باشد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سید وحید میررکنی 91/12/14:: 11:18 صبح     |     () نظر