سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهاترین تنهایی، همنشین بد است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
جهان سبز
درباره



جهان سبز

وضعیت من در یاهـو
سید وحید میررکنی
به کار کشاورزی علاقه زیادی دارم وچندین سال است که در کنار تحصیل(مهندسی کشاورزی) به کار کشاورزی(پسته کاری)مشغول میباشم
آرشیو یادداشت‌ها

مواد هیومیک

مواد هــومیک عبارتند از برخی ترکیبات موجود در ساختار بعضی از خاک ها که به آنخاک غنا و برکت می دهند، این مواد در اثر یکسری واکنش های مینرالینزه شدن تدریجی بهوجود می آیند و مواد هـومیک در اصل به عنوان 90% – 85% ساختار آلی خاک های با قدرتزراعی بالا را تشکیل می دهند. این مواد در اثر فعل و انفعالات صورت گرفته بر رویباقی مانده بدن حیوانات و یا گیاهان متلاشی شده در خاک تشکیل می شوند.
خود موادهـومیک با توجه به نوع ساختار و نیز ترکیب مواد مختلف در ساختمان آنها به انواعمختلف تقسیم بندی می شوند. مواد هـومیک در داخل محلول های اسیدی و قلیایی به صورتمتفاوت حل می شوند که بر این اساس مواد هـومیک به 3 دسته کلی قابل تقسیم می باشند :
1)
مواد هـومین که در هیچ یک از رده های PH حل نمی گردند.
2)
اسیدهایهـومیکی قابل انهلال در PH>2 .
3)
اسیدهای فولو لیک که در تمام PH قابلانحلال می باشند.
هر مولکول موجود در ساختار مواد هـومین با مولکولهای دیگر آنماده متفاوت است و این مربوط به نوع ساختار و شکل ترکیبی آن می باشد. حل شدن موادباقی مانده بر خاک و تاثیرات میکروارگانیزم های موجود در خاک در آن واحد با 2 نوعمکانیسم مختلف صورت می گیرد :
1)
مولکول های بزرگی مانند پروتین ها، چربی ها ونشاسته به مولکول های کوچکتری تقسیم می شوند.
2)
سنتز مواد هـومین به توسطمولکول های بدست آمده از شکستن مولکول های بزرگتر.
در این میان تاثیر مواد وجانوران زنده ای که درون خاک زندگی می کنند، من جمله برخی کرم های حلقوی بعد از هربارندگی نیز به تعداد زیاد در خاک مشاهده می گردند، در تشکیل این مواد هـومینی غیرقابل انکار است چنانچه چارلز داروین ( نظریه پرداز معروف تکامل تدریجی ) قبلا بهتاثیر این جانداران بسیار مفید در بارور کردن خاک اشاره کرده بود. زیرا مواد هومینیبراحتی هضم نمی شوند .
دانشمند معروف پریا نیشنیکوف، بر تاثیرات گیاهان و درختانبر ساخت مواد هـومین در خاک اشاره کرده است. برای گیاهان و درختان، شکسته شدنساختار مواد هو موسی بر اثر وجود میکرو ارگانیزم های همزیست است.

مواد هومین موجود طبیعی، بسیار کم در طبیعت از لحاظ بیولوژیکی و شیمیایی فعالهستند زیرا در ترکیب ساختار آنها فلزات موجود درخاکها که مانع آزادی عمل آنها بهصورت طبیعی می شوند و جذب آنها را به خودی خود برای گیاهان و درختان غیر ممکن میکنند، لذا برای جذب بیشتر آنها توسط گیاهان و درختان، این مواد را به روش هایبیوشیمیایی فعال می کنند تا قابلیت انحلال آنها در آب بیشتر شود و در نهایت بهراحتی جذب گیاه گردند. مواد فعال کننده که برای شکستن ساختار مولکولی بزرگ این موادو تبدیل آنها به مولکول های ریز قابل استفاده می شوند، بعد از اضافه کردن محلولی،از مولکول شکسته شده، و جدا می گردند و بنابراین، این مواد کودی می توانند از طریقروزنه های گیاه و غشاء نازک آنها جذب و مورد استفاده گیاه واقع گردند.
=2
درتکنولوژی تولید کوده اورگانیک مایع ( Ferbanat L ) از روش شکستن مولکول های بزرگ وتبدیل آنها به مولکول های کوچک استفاده می شود.
مواد فعال ساز بیولوژیکی خاک وگیاهان+ عناصر میکرو > > میکروهـومات >> مواد هـومین<

اسیدهای هـیومیک برای مناطق نسبتا خشک و زمین های زراعی وسیع مهم می باشند چوندر فعال کردن میکروارگانیسم های موجود در خاک کمک زیادی می کنند. میکرو هـومات هادر مناطق کم آب و نسبتا خشک به گیاه کمک می کنند تا طول دوران رشد زیادی را داشتهباشد.
از میکروارگانیسم های ( باکتری ها ) موجود در مناطق ریشه گیاه می توانبه
Pseudomonas , Bacillus , Azomonas , Agrabacterium , Flaro Bacterium , Acrobacter
اشاره کرد که به گیاه یا درخت تاثیر مثبت می گذارند، یعنی در رشدگیاه و نیز در از بین بردن باکتری های منفی مزاحم نقش عمده ای دارند. این باکتری هادر سنتزهورمون های گیاه نیز نقش عمده ای دارند. باکتری های موجود در خاک ( در ناحیهریشه گیاهان )، خاک و گیاه سه قسمت از یک اکوسیستم می باشند که در کنار هم زندگیهمزیستی دارند.(باکتری+خاک+گیاه) فعالیت های متا بولیکی ریشه)
از یک طرف گیاه درحال رشد غذای لازم را برای زندگی باکتری های موجود در آن ناحیه را فراهم می کندو ازطرف دیگر این باکتری ها با فعل و انفعالات صورت گرفته در بنیانشان غذای لازم رابرای رشد گیاه فراهم نموده وفعالیت های بیولوژیکی وفیزیولوژیکی ریشه ای را بیشترمیکنند و تمام این حرکات و واکنش ها در خاک صورت می گیرد. علاوه بر این باکتری هایموجود در ناحیه ریشه گیاه، از گیاه در برابر مواد هومین ریخته شده در منطقه ریشهمحافظت کرده و نیز بین تولید این مواد و استفاده گیاه از آنها یک حالت تعادل برقرارمی کند و بنابراین خاک را همواره با قابلیت باروری بالا حفظ می کند. قرار گرفتنباکتری های موجود در منطقه ریشه گیاه بستگی به سن گیاه، مورفولوژی ریشه و نوع موادغذایی میکروارگانیسم ها بستگی دارد که این به تاثیرات محیط نیز مرتبط میباشد.
دو نوع باکتری Pseudomanas(Bacillus دارای قابلیت بزرگ کردن و حالت آنتیبیوتیکی برای گیاه می باشند. در ضمن این نوع باکتری ها برای متابولیست ثانویه نیزبه کار گرفته می شوند و علاوه بر این باکتری ()(ASSOCIATIVUS در حفاظت از گیاه نیزبه کار می رود. بنا به این دلایل استفاده از Ferbanat L برای زمانهای طولانی رایجخواهد بود. نظریه هیلت نر سال 1904 HILTNER
نتیجه اینکه استفاده از Ferbanat L در تولید محصولات زراعی به دلایل داشتن پتانیسل بالا در استفاده اکولوژیک و قابلیتبالای آن در تنظیم نیتروژن و مقاوم کردن گیاه در برابر آفت ها و نیز افزایش رشدگیاه دارای اهمیت بسیار فراوانی است. استفاده از کود Ferbanat L باعث می شود تادیگر نیازی به سموم و داروهای گیاهی برای از بین بردن علف های هرز نباشد. استفادهاز فربانات.ال باعث افزایش قابلیت زراعی زمین های روستاها می گردد. قابلیت باروریخاک از 12% تا%70 بالا می رود که دیگر نیازی به استفاده از هورمونهای مضر نخواهدبود و مهمترین مزیت استفاده از Ferbanat L رسیدن به سطح محصولات بسیار استاندارد وبا کیفیت عالی می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این میکروهـومات هاتاثیر بسیار مثبت آنها در افزایش قابلیت سنتز(پروتین وکربن هیدرات) گیاه ومتابولیسم آنها خواهد بود.
افزایش قابلیت زراعی خاک و مقاومت آن در برابر باکتریها و یا علف های هرز، عدم نیاز به مواد شیمیایی و سمی از دیگر مزایای استفاده از Ferbanat L می باشد. دانمارک یکی از کشورهایی است که اهداف بالا را در سال 2010 بهواقعیت خواهد رساند. علاوه بر آن کشورهای اتحادیه اروپا و در راس آن انگلستان رسیدنبه اهداف بالا را سرلوحه برنامه های کشاورزی مدرن و ارگانیگ قرار دادهاند.
تولید بالا در محصولات کشاورزی تنها از طریق استفاده از کودهای شیمیاییامکان پذیر نیست. علاوه بر این استفاده از این نوع کودها سالیانه در تمام نقاط جهانکاهش نیز می یابد ( به دلیل آثار شیمیایی و گاها سمی آنها ). این در حالی است کهمصرف کود ارگانیک مانند Ferbanat L روز به روز بیشتر میگردد و بر مصرف سالیانه آنهابه طور متوسط %25 اضافه می شود. واکنش های بین میکروهـوما تها و نیز میکروارگانیسمهای ( باکتری های ) موجود در ریشه گیاهان تاثیر بسیار زیادی در رشد گیاه و تامینتغذیه آن دارند.
متاسفانه به دلیل آشنایی کم کشاورزان و تولید کنندگان محصولاتکشاورزی با کودهای آلی هنوز استفاده رایج از این نوع کودها، در مناطق روستاییمتداول نشده است. امروزه استفاده از کودهای شیمیایی به دلیل آثار مخرب و زیانبارآنها بر روی محیط زیست در حال منسوخ شدن است. استفاده از برخی باکتری های مفید آلیبصورت کمپلکس میکروبیولوژیکی مانند (آ سوکیا تی وس)ومیکرو هومات ها وباکتری هایپاتوژنیکی ریشه. همگی سهم بیشتری در جهت روند رشد وبرداشت محصولات طبیعی را داشته وخاک را برای بارور کردن هر چه بیشتر آن… نتایج زیر را به دنبال داشته است :
1)
خاک های با رورشده به این روش، در حدود%25 – %70کاهش استفاده از کودهای شیمیاییفسفاته و نیتروژن دار ازت را به دنبال داشته است.
2)
تولید محصولات کشاورزی بااستاندارد و کیفیت و نیز کمیت بالا را تضمین می کند.
3)
استفاده از علف کشهایبسیار گران را منسوخ می کند. PESTIT
4)
زمین های زراعی زیادی را می توان با اینروش بارورتر کرد.
5)
تمام فضولات به دست آمده ناشی از جانداران و گیاهان’که قبلادفع می شدند در این روش مورد استفاده قرار می گیرند.
6)
در این روش قابلیت باروری و مساعد بودن زمین زراعی جهت کشت افزایش می یابد که این مساله همراه با اضافهکردن مواد بیولوژیک و عناصر حیاتی به خاک ممکن می گردد.
7)
افزایش تولید محصولاتکشاورزی به مقدار 30%-50% محصولات کشاورزی تولید شده به این روش به دلیل استفاده ازکودهای ارگانیک ( نه شیمیایی، غیرسمی و غیر هورمونی ) خواهند بود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سید وحید میررکنی 91/11/30:: 9:56 صبح     |     () نظر